Doom 3 heeft een lange geschiedenis met VR, dus het is een beetje verrassend dat de PlayStation VR-release van deze week de eerste versie is die ooit in de uitverkoop is. Bijna negen jaar geleden lazen we over Id Software-uitblinker John Carmack die oor het eerst zijn met duct-tape afgeplakte prototype “Oculus Rift” -headset te zien, en Doom 3 was de game waarmee hij ermee pronkte. Carmack verhuisde later natuurlijk naar Oculus en Id heeft tot nu toe nooit een officiële Doom 3 VR-release uitgebracht. Dat gezegd hebbende, is het niet zo dat je Doom 3 nog niet eerder in VR hebt kunnen spelen – de game is open source en er zijn verschillende mods van derden beschikbaar, waaronder een recente port naar de Oculus Quest.

Dus waarom landt Doom 3: VR Edition nu pas als exclusief voor PS4?

Na het een tijdje te hebben gespeeld, denk ik dat ik het antwoord heb: de PSVR-richtcontroller zorgt voor een behoorlijk goed jachtgeweer. Voor beter of slechter, Doom 3: VR Edition is een eenvoudige poort van Doom 3, inclusief de uitbreidingen. Dat betekent dat er hier veel meer inhoud is dan de meeste VR-shooters, maar het betekent ook dat je behoorlijk wat tijd besteedt aan het bekijken van 2D-tussenfilmpjes die worden weergegeven in de kwaliteit die je zou verwachten van een game die in 2004 uitkwam. PSVR-games zijn niet ‘ Ze staan echter bekend om hun visuele pyrotechniek, en de beperkte technologie van Doom 3 betekent in ieder geval dat het met een redelijke framesnelheid en resolutie kan werken op een PS4 Pro. Doom 3 zelf is een ietwat verdeeldheid zaaiende game waar Id lange tijd moeite mee had om op te volgen voordat de serie nieuw leven werd ingeblazen met een uitstekende herstart en het vervolg Doom Eternal van vorig jaar. Id besloot zich te concentreren op sfeer en horror met Doom 3, en leunde op de humeuriger momenten van de serie in plaats van ongebreidelde monsterstralen. Je brengt een groot deel van je tijd door met slenteren door gangen, anticiperend op de volgende schrik waarbij een demon uit het niets tevoorschijn komt.

Is Doom 3 geschikt voor VR?

In theorie maakt dit Doom 3 veel beter geschikt voor VR dan de meer recente Doom-games, die zijn gebaseerd op hectische gevechten die moeilijk genoeg zijn om bij te houden op een gewone monitor. (Id heeft de herstart in 2017 aangepast in een apart spel genaamd Doom VFR, maar het had last van onhandige bedieningselementen en speelde niet zoiets als het origineel.) VR gaat vaak allemaal over sfeer, en Doom 3 heeft er genoeg, zelfs 17 jaar later . Dat gezegd hebbende, dit is nog steeds een old-school pc first-person shooter in zijn hart. De uitgestrekte niveaus zijn ontworpen om snel te worden genavigeerd, en ze zouden niet echt werken met typische oplossingen voor VR-voortbeweging zoals teleportatie. Doom 3: VR Edition dwingt je om vertrouwd te raken met analoge joystickbewegingen en de voordelen die zijn ontworpen om misselijkheid te voorkomen, zoals een vignet dat het gezichtsveld beperkt en het gebruik van snap-draaien in plaats van vrije beweging op de rechterstick. Ik had zelf geen last van misselijkheid, hoewel Doom 3: VR Edition zeker aan de intense kant van VR-games staat. Het helpt wel dat de PSVR over het algemeen is gericht op zitervaringen, aangezien deze waarschijnlijk in huiskamers zal worden gebruikt. Je kunt spelen met een gewone DualShock-controller, die redelijk goed werkt, maar er is geen optie voor de Move-bewegingscontrollers – waarschijnlijk ten goede.

Hoe speel je Doom 3 het beste?

Maar echt, de enige manier om Doom 3: VR Edition te spelen, is de PlayStation VR Aim Controller. Sony’s abstracte geweerachtige randapparatuur heeft niet veel ondersteuning, maar het had net zo goed gemaakt kunnen zijn voor deze versie van Doom 3. Het geeft je alle bedieningselementen die je nodig hebt, inclusief onafhankelijke beweging en richtvermogen, en – cruciaal – het geeft je het gevoel dat je een Super Shotgun vasthoudt. De game wordt onmiddellijk meeslepender en gemakkelijker te spelen. Niet alle wapens werken perfect met de controller. Het startpistool voelt een beetje af met de tweehandige opstelling van de Aim Controller, en het vizier van het machinegeweer loopt niet helemaal op het spoor met de controller zelf. Over het algemeen is de Aim Controller echter geweldig in gebruik, en het is de enige keer dat PSVR ooit concurrerende VR-systemen verslaat op het gebied van besturing. Als je er een hebt, is dat alleen al de reden om deze versie van Doom 3 te bekijken.

Conclusie

Toch was het gevecht van de originele Doom 3 niet ontworpen voor VR, en dat is wel te zien. Je zult merken dat je de 180 graden draaiknop constant moet gebruiken terwijl vijanden achter je bewegen, wat echt afbreuk doet aan de verder soepele bediening. Het valt niet te ontkennen dat de game altijd bedoeld was om met een muis en toetsenbord te worden gespeeld, want deze versie haalt het meeste uit zijn beste besturingsoptie. Doom 3: VR Edition is een goede poort, maar het is ook een pc-shooter uit 2004 die is aangepast aan VR, en daar kun je eigenlijk maar zo veel mee doen. Als je het goed vindt met een ervaring die het meeste negeert van wat we hebben geleerd over het ontwerpen van moderne VR-games, en je hebt een Aim Controller, dan is dat een redelijke manier om een paar uur die demonen vernietigen te besteden. Maar er zijn betere VR-shooters – en er zijn betere manieren om Doom 3 te spelen.